Dejavniki pri izbiri koles imajo lahko pomemben vpliv na delovanje vaše naprave ali dolžino življenjske dobe izbranega kolesa.

Nosilnost transportnega kolesa

Poleg predvidene vozne podlage je nosilnost ena najpomembnejših meril pri izbiri koles. Za določitev zahtevane nosilnosti je treba poznati naslednje spremenljivke:

  • teža neobremenjenega vozička ali naprave,
  • največja skupna obremenitev (voziček + tovor),
  • število uporabljenih koles.

Kolo mora biti vedno v stiku s tlemi. V praksi do izgube stika pride le redko, kot posledica pragov ali neravnih tal. Takrat se posledično skupna obremenitev porazdeli na ostala tri kolesa. Ob vgradnji koles mejnih nosilnosti bi to pomenilo preobremenitev in možno okvaro. Zato je treba za doseganje varne nosilnosti celotno obremenitev razdeliti na tri kolesa, namesto na štiri.

Pri določanju varne nosilnosti na vozičku s štirimi kolesi uporabimo naslednjo enostavno formulo:

nosilnost (na 1 kolo) = največja skupna obremenitev/3

Po tej formuli se npr. za 1.000 kg obremenitev vozička priporoča 350 kg nosilnosti/kolo.

V drugih primerih se nosilnost porazdeli na naslednje načine:

1× gibljivo kolo + 2× stabilno kolo
Primerno za majhne tovore. Lahko manevriranje, a posledično nestabilno ob nepravi obremenitvi.

4× gibljivo kolo
Enostavno manevriranje v vseh smereh, vendar težko upravljanje v ravni liniji.

2× gibljivo + 2× stabilno kolo
Preprosta uporaba v ravni liniji, vendar težja pri spreminjanju smeri.

4× stabilno kolo (osrednji kolesi sta navadno večjih premerov)
Enostaven koncept za uporabo v ravni liniji in za manevriranje, vendar nestabilen.

2× stabilno + 4× gibljivo kolo
Priporočljivo za težka bremena in dolge vozičke/naprave. Enostavno manevriranje v vseh smereh in dobro držanje smeri v ravni liniji.

Kolesa in njihove lastnosti

Kolesa so osnova za vse premikanje. Tekalne obloge in platišča so izdelana iz različnih materialov in so strukturno raznolika. Vsaka lastnost materiala, iz katerega je kolo izdelano, daje tistemu kolesu svoj značaj – različne nosilnosti, začetni in kotalni upor ter življenjsko dobo. Izbira pravega kolesa je odvisna od njegove predvidene uporabe. Nosilnost je ključni med dejavniki pri izbiri koles.

Poliamid/polipropilen (PN, PP)

  • Nizek kotalni upor,
  • brez vzdrževanja,
  • uporabno v vseh pogojih,
  • velika nosilnost,
  • visok kotalni upor na neravnih, minimalni na gladkih tleh (epoksi),
  • hitra obraba na neravnih površinah,
  • hrupno delovanje.

Klasična guma (PM, SM)

  • Enostavno upravljanje na neravnih površinah,
  • tiho delovanje,
  • visok kotalni upor,
  • omejena zmogljivost,
  • omejena odpornost na olja, maščobe, čistila ipd.

Termoplastična guma (TPE, Performa, Ecoforma)

  • Enostavno upravljanje na neravnih površinah,
  • tiho delovanje,
  • nizek kotalni upor,
  • odpornost na olja, maščobe, čistila ipd.,
  • manj primerna za dolgotrajno statično uporabo,
  • omejene zmogljivosti.

Poliuretan (naliti)

  • Velika nosilnost,
  • tiho delovanje,
  • visoka odpornost proti obrabi,
  • nizek kotalni upor,
  • odporen na olja, maščobe, čistila ipd.,
  • slabo odporen na vlago, toplo vodo in paro.

Poliuretan (brizgani)

  • Nizek kotalni upor,
  • brez vzdrževanja,
  • tiho delovanje,
  • uporabno v vseh pogojih,
  • ne poškoduje tal.

Lito železo

  • Nizek kotalni upor,
  • velika nosilnost,
  • uporabno v vseh pogojih,
  • ni odporen proti (raz)pokanju pri veliki dinamični obremenitvi in močnih udarcih,
  • lahko poškoduje tla,
  • hrupno delovanje.

Pnevmatika

  • Enostavno upravljanje na neravnih površinah,
  • tiho delovanje,
  • odporna na udarce,
  • omejena zmogljivost,
  • nevarnost predrtja.

Ocena začetnega in kotalnega upora

Lastnosti podlage, skupna teža naprave ali vozička, vrsta obloge in izbira ležajev vplivajo na začetni in kotalni upor ter tako vplivajo na manevrsko sposobnost naprave ali vozička in splošno izkušnjo uporabnika. Pravilna izbira vrste in tudi oblike tekalne obloge kolesa lahko uporabniku olajša premikanje vozička tudi za polovico, odvisna pa je od naslednjih dejavnikov.

Stanje tal
Za talne pogoje največkrat velja, predvsem pri pohištvenih kolesih: trda tla – mehka kolesa in obratno. Pri večjih obremenitvah pa je definicija pravilne obloge odvisna tudi od drugih dejavnikov, kot so kemična, temperaturna in korozivna odpornost. Napačno izbrana kolesa lahko tla tudi poškodujejo ali puščajo sledi.

Točkovna obremenitev tal
Talne obloge, zlasti v bližini vrat, so, medtem ko preko njih vozimo s kolesi, izpostavljene velikim točkovnim obremenitvam. Najvišji dovoljeni površinski tlak talnih oblog (enota: N/mm2) je torej pomemben dejavnik pri izbiri obloge oz. materiala kolesa. Za uporabo brez poškodb mora biti točkovna obremenitev kolesa vedno manjša od največje dovoljene obremenitve na površino talne obloge. Večja, kot je obremenitev naprave ali vozička, večja in širša so kolesa. Mehki materiali, dvojna kolesa in velike širine koles zmanjšujejo točkovno obremenitev, vendar otežujejo manevriranje z napravo ali vozičkom, ki ga upravljamo.

Kontaktno obarvanje
Ni vedno dobro pustiti sledi. Kolo s črno klasično gumo po dolgem mirovanju na mestu dotikanja s tlemi pusti madež, ki ga največkrat ni mogoče odstraniti. Enako se zgodi tudi pri kombinaciji kolesa s sivo termoplastično gumo (TPE) in marmorjem. V oblogo primešano mineralno olje se prenese v globinski madež na marmorju, ki ga prav tako ni mogoče odstraniti. Temu pravimo kontaktno barvanje. Da bi se izognili temu stranskemu učinku, uporabljamo kakovostna brezsledna standardna in električno prevodna gumijasta platišča, ki ne povzročajo kontaktnega barvanja. Z veseljem vam svetujemo pri dodatnih vprašanjih.

»Chalking«
Chalking je barvanje podlage z delci gume. Gre za čisto fizičen proces, ki se dogaja v elastičnih gumijastih oblogah in je skoraj neizogiben. Delce lahko odstranite s komercialno dostopnimi čistilnimi sredstvi.

Začetni upor in kotalni upor/rotacijski upor
Kolesa se ne premikajo sama od sebe, za to je potrebna sila. Uporne sile so med pomembnimi dejavniki pri izbiri koles. Če želite premikati napravo, morate premagati začetni upor. Tega lahko glede na razpoložljiva tla zelo zmanjšamo, npr. poliamidno kolo na epoksi podlagi. Ko voziček ali napravo spravimo v tek, bo začel delovati kotalni upor kolesa. Ta je odvisen od različnih dejavnikov, kot so obremenitev, premer koles, material obloge kolesa, vrste ležaja in lastnosti tal. Poleg pravilne obloge kolesa je zelo pomembna tudi izbira pravilnega ležaja. Najmanjši upor bo nudil kroglični ležaj.

Kemijska odpornost

V določenih proizvodnjah in transportnih sistemih igra kemična odpornost koles posebno vlogo, saj ima ravno kolo največkrat stik z različnimi snovmi na tleh oz. vozni površini. Ločimo med dvema vrstama vplivov:

  1. Ustrezen stik s kemičnimi snovmi.
  2. Vplivi iz okolice, ki so prisotni na mestu uporabe v tekoči ali plinski obliki.

Obe vrsti obremenitve lahko vplivata na kolesa in njihove posamezne sestavne dele v obliki korozije, površinskih sprememb, izgube trdnosti, izgube elastičnosti ali puščanja sledi maščobe. Pri transportnih kolesih, ki bodo uporabljena v problematičnih okoljih, je treba preveriti vse sestavne dele v ohišju, predvsem pa je pomembna izbira materiala kolesa. Trajanje stika, koncentracija jedkih snovi, pa tudi vlaga in temperatura so dejavniki, ki vplivajo na kemično odpornost.

Podrobnejši podatki so pojasnjeni v tabeli.

Če želite več podrobnejših informacij o tehničnih lastnostih transportnih kolesih nas kontaktirajte!